Jak dobrać listwy do aranżacji eklektycznej?
Przyjmowanie gotowego rozwiązania jest zwykle łatwiejsze od twórczego komponowania. Czasem jednak warto połączyć pozornie nawet sprzeczne ze sobą elementy, aby osiągnąć fantastyczny efekt własnego autorstwa. Termin eklektyka wywodzi się z greckiego eklektikos, co znaczy dosłownie: wybór tego, co najlepsze. Kierujący się dewizą projektanci wykorzystują w aranżacji elementy pochodzące z różnych stylów. Eklektyzm to doskonała propozycja dla każdego, komu trudno jest zdecydować się tylko na jedno rozwiązanie. Zapobiec niespójności mebli czy dekoracji może jednak wyłącznie najwyższa dbałość o dopasowanie ich kolorystyki, faktury i materiału, a także odpowiednie rozmieszczenie nawet najdrobniejszych szczegółów zdobniczych. Harmonijnie dobrane listwy podłogowe nie tylko funkcjonalnie zakryją szczelinę dylatacyjną, ale także podkreślą charakter oryginalnej kompozycji, nawiązując do jej elementów.
Harmonia aranżacji eklektycznych
Przykładem eklektycznego pomieszczenia może być kuchnia wyraźnie oddzielona od jadalni. Klasyczna podłoga i stół z ciemnego drewna będą kontrastowały z nowoczesnymi blatami oraz przeszklonymi szafkami w kolorze białym. Chociaż elementy są tak od siebie różne, ich wyraźne rozgraniczenie sprawia, że nawet w obrębie jednego pomieszczenia tworzą spójną kompozycję. Czasem jednak warto delikatnie zaburzyć to rozgraniczenie, kładąc na ciemnym stole białą miskę na owoce czy szklany wazon na kwiaty. Na granicy drewnianej podłogi oraz białej ściany powinny znajdować się białe listwy przypodłogowe, które będą stanowiły nowoczesną część kuchni, stając naprzeciw frezowanych krzeseł oraz masywnego stołu. Przy okazji warto pamiętać, że w pomieszczeniu o podwyższonej wilgotności, jakim jest kuchnia, najlepiej postawić na cokoły wykonane z zielonej płyty MDF, bardziej odpornej na chłonięcie wody.
Oczywiście połączenia mogą być bardziej radykalne. Przy jednym stole, stojącym w centrum salonu, może nawet zabraknąć dwóch takich samych krzeseł – każde będzie inne. Aby uniknąć totalnego miszmaszu, należy pozostawić resztę pomieszczenia bardziej stonowaną, na przykład zawieszając nad wyżej wymienionym stołem dwie takie same lampy w uniwersalnym kolorze czarnym lub białym. Cenną radą dla każdego, kto urządza wnętrze eklektyczne, jest też to, aby każde z tak różnorodnych krzeseł nawiązywało do innego elementu aranżacyjnego. Drewniane oparcia niektórych modeli powinny być wykonane z tego samego materiału co stół, z kolei inne – w identycznym kolorze co szafa lub firanka. Niezwykle ważna jest sztukateria, do której warto nawiązać barwą krzesła lub rodzajem frezowania – jeśli oparcie lub siedzisko są rzeźbione, warto postawić na wzorzysty cokół.
Modern classic – połączenie klasyki ze współczesnością
Godną uwagi propozycją może być też styl aranżacyjny powstały z połączenia dwóch nurtów, którego wybór jest łatwiejszy od komponowania na własną rękę, ale jednocześnie stanowi ciekawe i nieoczywiste rozwiązanie. Dobry przykład stanowi styl modern classic, czyli kompilacja aranżacji współczesnej i klasycznej. Wnętrze powinno być przestronne, co pozwoli lepiej wyrazić kontrast żywych barw oraz stonowanych kolorów, takich jak róż, biel czy szarość. Mocne akcenty – zielone czy niebieskie – mogą pojawić się na obiciach mebli lub w postaci przykuwających oko dodatków: wazonów czy obrazów. Wyraziste są też złote nóżki stolików lub krzeseł, które dodają wnętrzu elegancji. Wybór pastelowych ścian i poduszek pozwoli uzyskać harmonijną kompozycję, w czym pomocna może być również sztukateria w uniwersalnym kolorze białym, który optycznie powiększy pomieszczenie.
Łączenie starego z nowym czy białego z czarnym pozwala uzyskać oryginalny efekt. Rozdzielenie różnych części pomieszczenia za pomocą odmiennych wzorów, kolorów czy materiałów to sposób na aranżację, która zapada w pamięć. Warto jednak pamiętać o tym, aby każdy z mocnych akcentów znajdował przeciwwagę w elementach bardziej stonowanych, gdyż nawet pusta ściana ma swój cel – pomaga skierować wzrok na ozdobę, którą chcemy wyeksponować. Sztukateria może zarówno stanowić harmonijną część tła, jak i wyrazistą dekorację o barwie lub frezowaniu, które znalazło się już w innym miejscu.